Mitä huippufysioterapeutti kertoo rullailusta?

Mitä huippufysioterapeutti kertoo rullailusta?

Tässä OMI ja Cert MDT Fysioterapautti Terho Heinolan kirjoitus rullaamisesta:

”Foamroller on erittäin hyvä kotihoitoväline pehmyt- ja sidekudosten ”avaamiseen”. Ideana on saada lihaksia ympäröivien fascioiden eli sidekudoskalvojen eri kerrokset liikkumaan paremmin. Etuna foamrollerin käytössä esimerkiksi venyttelyyn verrattuna on juuri se, että kiinni ”liimautuneet” fasciat eivät venyttelemällä välttämättä irtoa toisistaan, jolloin venyttely ei auta. Foamroller lämmittää fasciakudosta ja siten liimautumisen aiheuttava hyaluronihappo fasciakerrosten välillä muuttuu nestemmäisemmäksi, ja näin fasciakerrosten välinen liukuminen muuttuu normaalimmaksi. 

On myös todistettu, että yleisin revähdys-/venähdystyyppi on nimenomaan fasciassa tapahtuva. Säännöllisellä foamrollerin käytöllä fascia pysyy elastisena ja näin pystytään ehkäisemään myös loukkaantumisia tilanteissa, joissa normaalisti saattaisi kudosvauriota syntyä, esim. liukastuessa. Muita hyötyjä on esim. parantunut verenkierto ja aineenvaihdunta, koska fasciakerrosten välissä on verisuonia sekä imunestesuonia. Näin elimistö myös palautuu kuormituksesta nopeammin. Kiputiloiltakin vältytään rullauksen ansiosta, sillä fasciakerrosten välissä on viimeisimpien tutkimusten mukaan jopa 6-10 kertaa enemmän hermopäätteitä kuin esim. lihaskudoksessa. Liimautuneessa fasciassa hermopäätteet saavat enemmän painetta ja ärsyyntyvät helpommin. 

Suosittelen foamrollerin käyttöä lämpimästi kaikille: niin istumatyöntekijöille kuin kuntoilijoillekin. Omien asiakkaideni kanssa olen saanut rullan kanssa erittäin positiivisia tuloksia ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.”

Terho Heinola
Fysioterapeutti OMI, Cert. MDT

Kun halutaan vaikuttaa syvälle fasciaan, tarvitaan siihen kunnon väline jossa on riittävästi kovuutta ja/tai radikaali muotoilu. ProRoller, RumbleRoller ja myös EasyRoller ovat juuri tähän tarkoutukseen suunniteltuja.

Tilaa ilmainen opas, joka neuvoo, miten rullaa käytetään alkulämmittelyssä, miten treenin jälkeen ja miten erillisenä harjoituksena.

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: